Monday, 26 December 2011

NaDa NaDa CiNtA: MERAH ITU CINTA

NaDa NaDa CiNtA: MERAH ITU CINTA: Pernah ku tertanya Warna yang manakah Meronai cinta Dalam kehidupanku Dulu ku rasakan Malam kebiruan Disulami rindu Hamparan ...

Sunday, 25 December 2011

coretan hatiku

Coretan hatiku ..


bila bercerita pasal ibu , pasti ramai yang tersenyum , mempunyai ibu  yang penyanyang , tp ada juga orang

yang kehilangan ibunya .. begitulah jua aku , tp aku bukan tiada ibu , aku jua mempunyai ibu , tp.. dia

bukanlah ibu kandung aku .. mmm dari kecil lagi aku tidak pernah kenal siapa ibu kandung aku..

dia mmg seorang ibu yang baik dan penyayang terhadap aku dan abang2 aku ..

tp masalahnya aku tidak terima dia walaupun sudah hmpir 18 tahun dia menjadi ibu aku ..

mungkin kerana aku tidak pernah dapat kasih sayang dr seorang ibu kandung

, menyebabkan aku menjadi benci .. kdang aku terfikir sendiri , kenapa begitu susah aku nk terima dia ..

dia x jahat spt ibu2 tiri yg slalu keluar kat  tv 2 tp hanya aku yang x dpt terima dia ..

aku tahu papa membuat pilihan tepat menjadikan dia seorang ibu kepada anak2nya yang memerlukan kasih

seorang ibu , dan juga menjadi seorang isteri yang sentiasa ada di sisi papa ..

tp aku masih belum dpt menerima dirinya itu.  ustaz dan ustazahb selalu cakpa

" SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU"

tapi masalahnya aku x dapt terima dia sebagai seorang ibu .. apakah yang harus aku buat ..

aku cuba terima dia sbgai sebagai ibu aku , tp aku x boleh .. apakah sbb aku x pernah rasa kasih sayang

seoarang ibu kandung , menyebabkan aku jadi benci dia .. tapi apapun aku nak ucapakan


SELAMAT HARI ULANGTAHUN PERKAHWINAN PAPA NGAN IBU ..







Saturday, 24 December 2011

MERAH ITU CINTA



Pernah ku tertanya
Warna yang manakah
Meronai cinta
Dalam kehidupanku

Dulu ku rasakan

Malam kebiruan
Disulami rindu
Hamparan kehijauan

Segalanya kebahagiaan

Nyata sudah kemerahan
Warna ceritaku melayari
Harapan

Merah itu cinta

Sukar digambarkan
Tanda pengorbanan
Yang tak terhingga
Merah itu rindu
Hanya aku tahu
Tanda kesetiaan pada yang dicinta
Pertama kali ku mengenali
Selamanya aku rasai

Namun ku tahu

Keranamu jua
Terus ku hirup makna yang indah ini
Namun ku tahu
Keranamu jua
Terus ku simpan anugerah tak ternilai

Merah itu cinta

Sukar digambarkan
Tanda pengorbanan
Yang tidak terhingga
Merah itu rindu
Hanya aku tahu
Tanda kesetiaan pada yang benarku damba

Merah itu cinta

Sukar digambarkan
Tanda pengorbanan
Yang tidak terhingga
Pertama kali ku mengenali
Selamanya aku rasai


Friday, 23 December 2011

Dia Jodohku (BAB 5)

Dari Jauh Fakhrul memerhati gelagak sepasang kekasih ini , dia tidak menduga bahawa Zahnita

sanggup mencurangi sahabat baiknya itu , pada awal perkahwinan mereka lagi Fakhrul dapat

merasakan bahawa Zahnita itu bukanlah wanita yang baik. Namun kalau dia memberitahu Khairul

tentang kecurangan Zahnita , pasti Khairul mengatakan dia sengaja buat cerita  , namun demi sahabatnya

Fakhrul tidak ingin melihat sahabatnya itu di tipu oleh perempuan. Dia pelik mengapa tiba-tiba Khairul

berkahwin dengan Zahnita di sempadan Thailand  , sedangkan Khairul sudah pun mempunyai

tunang bernama Suhaili . Fakhrul tertanya kenapa Khairul sanggup meninggalkan tunangnya itu ,

sedangkan mereka berdua pasangan yang sejati ,  siapa tidak kenal pada pasangan ini.

Namun entah kenapa sahaja Khairul berubah perangai setelah mengetahuai kisah silam

Suhaili yang pernah di rogol oleh bapak saudaranya itu , Namun bagi Fakhrul bukan itu

alasan untuk Khairul meninggal Suhaili. Hanya setahun setengah mereka menyulam kasih , akhirnya

ibu dan ayah Khairul meminang Suhaili untuk di jadikan menantu . Seluruh ahli keluarga Khairul

tahu keadaan sebenar Suhaili , namun Mak Iti  iaitu mak kepada Khairul tidak pernah kisah

siapa Suhaili yang sebenarnya , kerana  bagi Mak Iti  Suhaili adalah gadis yang amat sempurna

dimatanya itu dan seluruh ahli keluarganya itu. Fakhrul hanya mampu mengeleng kepalanya sahaja

sudah puas dia menasihati Khairul itu , namun semua itu tidak di ambil peduli oleh Khairul .

Tidak lama kemudian Najmi abang kepada Khairul muncul dari arah belakang Fakhrul ,

" ehh along , buat apa dekat sini " ujur Fakhrul yang amat mesra memanggil Najmi dengan

 nama panggilan along itu ,

"  jumpa kakak  long , dia ada meeting kat area sini , kamu buat kat sini ?" soal

 Najmi kembali, apatah lagi dia dapat melihat Fakhrul mengintai seseorang,

tanpa sembunyi apa -apa dari pengetahuan Najmi, Fakhrul menceritakan segala-galanya

tentang perangai Zahnita kepada Najmi , Najmi hanya mampu mengegeleng kepalanya

sahaja , sejak mula-mula mereka sekeluarga mendapat tahu Khairul berkahwin dengan Zahnita

di sempadan Thailand , Najmi sudah merasakan bahawa Zahnita itu bukanlah gadis yang baik

" along sudah agak dah , bahawa Zahnita itu bukanlah gadis yang baik " ujur Najmi geram,

" betul itu along , Fakhrul sudah bagitahu dengan Khairul tentang perangai  sebenar Zahnita,

namun ada ke patot Khairul kata Fakhrul buat fitnah ke atas isterinya itu.

"masyaallah , kenapalah dengan Khairul ini , sanggup dia cakpa dekat kamu sebegitu , sedangkan

kamu berdua berkawan baik sejak kecil lagi " kata Najmi dengan panjang lebar.

" entahlah along , Fakhrul pun tak tahu lah. Fakhrul sayangkan persahabatan kami yang telah

hampir 20 tahun hubungan kami , kerana perempuan itu hubungan kami seolah-ola

semakin retak sahaja !" ujur Fakhrul geram.

" kamu bawa bersabarlah Fakhrul , mungkin satu masa nanti Tuhan akan tunjukkan  kebenaran

siapa Zahnita yang sebenar kepada Khairul " ujur Najmi

"mudah-mudahan along ," , " along itu kakak long " ujur Fakhrul yang ternampak kelibat  Nuri

yang keluar dari pejabat Yayasan itu . Nuri dengan pantas berjalan mendapatkan  suaminya Najmi

yang telah menunggunya di luar sana ,

" asslamulaikum " ujur Nuri Fadzliyana

" walaikumusalam " ujur Najmi dan Fakhrul serentak

" lama ke abang tunggu Nuri " , " Fakhrul pun ada kat sini"

" abang baru je sampai , Fakhrul ada bagitahu dekat abang , dia

ada nampak isteri Khai dengan lelaki lain " ujur Najmi,

" oowh si Zahnita itu ke bang " , " dia kan bohsia " ujur Nuri Fadzliyana

" mmm mana kakak Nuri tahu ini " ujur Fakhrul yang mendiamkan

diri itu tiba-tiba sahaja menyampuk itu , Najmi yang berada di situ juga terkejut dengan

kata-kata yang dilepaskan oleh isterinya itu. Nuri tahu suaminya dan Fakhrul

seolah-olah terkejut apa yang di katakan itu, hati dia geram melihat

kemersaan Zahnita dengan lelaki lain di hadapannya itu , namun menurut seorang

sumber yang amat di kenali , bahawa dulu Zahnita adalah bohsia , namun

ramai pelanggang Zahnita yang tidak tahu bahawa Zahnita telah pun bergelar isteri

orang , cuma yang rapat dengan dirinya sahaja tahu siapa Zahnita itu . Najmi dan Fakhrul

amat terkejut dengan kata-kata yang dilafazkan oleh Nuri Fadzliyana, Nuri tahu suami

dan kawan baik adik iparnya terfikir-fikir apa yang dikatakan olehnya itu .

bersambung

















RAHSIA TAHI LALAT

haiii inginkan tahu rahsia tahi lalat .. jum check it out

Hahaha. Mari-mari kita hiburkan hari ini dengan mengetahui rahsia tahi lalat. Semua orang ada tahi lalat.
Tetapi tak tahu la saya kalau-kalau ada orang yang langsung tiada tahi lalat ini.

Tanda

Firasat Tahi Lalat

Bibir atas kanan

Banyak rezeki, pandai

Bibir atas kiri

Ramai kawan, baik hati

Bibir bawah kanan

Disegani orang, ramai yang suka

Bibir bawah kiri

Pandai bicara, tak mudah kalah

Leher kanan

Cerdas, jujur, berani menderita

Leher kiri

Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan

Leher di tengah

Tercapai cita-cita

Biji mata kanan

Suka serong dan pembohong

Biji mata kiri

Pembohong tetapi baik hati

Hujung mata kanan

Baik hati, sopan santun, cerdas

Hujung mata kiri

Baik budi, murah rezeki

Punggung kanan

Agak mengalami kesulitan

Punggung kiri

Malas dan suka duduk

Betis kanan

Suka berhibur, boros

Betis kiri

Rajin, tidak suka menganggur

Lutut kanan

Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha

Lutut kiri

Kurang kuat berusaha

Kepala sebelah kanan

Terkabul cita-cita

Kepala sebelah kiri

Sering menemui kesusahan

Kepala sebelah belakang

Jujur, sabar dan tekun

Kening kanan

Cerdas dan cekap

Kening kiri

Cerdas dan sopan santun

Tengah kening

Keras hati dan berani segala hal

Hujung mulut kanan

Kecil rezeki, tak mudah kalah

Hujung mulut kiri

Suka berpoya-poya

Ketiak kanan

Dapat menyimpan rahsia

Ketiak kiri

Jujur, banyak yang cinta

Pergelangan kaki kanan

Suka keluar rumah

Pergelangan kaki kiri

Kehendak kuat

Batang hidung

Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya

Pada hidung

Banyak rezeki

Dagu bawah kanan

Jujur dan baik hati

Dagu bawah kiri

Bijaksana, dan berbudi luhur

Kemaluan kanan atau kiri

Baik, suka senggama

Di kepala kemaluan (lelaki)

Bakal beristeri dua

Tumit kanan

Jujur dan banyak kawan

Tumit kiri

Baik budi

Alis kanan

Suka menolong dan baik hati

Alis kiri

Ramai yang suka

Pangkal peha kanan

Kemahuan kuat

Pangkal peha kiri

Suka kerja apa pun

Telapak kaki kanan

Tak mudah mengeluh

Jari kaki kanan

Suka menolong

Jari kaki kiri

Berbudi, suka berbuat baik

Bahu kanan

Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan

Bahu kiri

Suka kerja keras, banyak tanggungjawab

Buah dada kanan

Baik hati, pendiam, simpan rahsia

Buah dada kiri

Ramai kawan, setia pada pasangan

Lengan kanan

Setia dan taat pada atasan

Lengan kiri

Menepati janji dan rajin

Pipi kanan

Ramai teman

Tengah-tengah pipi kanan

Ramai yang suka

Tengah-tengah pipi kri

Ramai teman

Ubun-ubun

Kurang jujur

Pusat

Cerdas, tangkas, tekun

Pusat bahagian kanan

Sejahtera dalam hidup

Pusat bahagian kiri

Beroleh kemuliaan

Pinggang kanan

Sayang pada pasangan hidup

Pinggang kiri

Disayang pasangan hidup

Dada kanan

Dapat mengatasi masalah

Dada kiri

Berani, jujur dan sabar

Telapak kaki kanan

Tidak mudah mengeluh

Telapak kaki kiri

Baik budi pekertinya

Siku tangan kanan

Kuat ingin memiliki kejayaan

Siku tangan kiri

Baik hati, suka menolong

Jari tangan kanan

Serba beroleh keuntungan

Jari tangan kiri

Serba baik bekerja

Jari telapak tangan kanan

Banyak rezeki tetapi boros


Jari telapak tangan kiri

Banyak rezeki dan cermat

Pergelangan tangan kanan

Boros, suka bersukaria

Pergelangan tangan kiri

Dapat berpangkat

Perut bawah kanan

Banyak rezeki, suka memberi maaf

Perut bawah kiri

Baik hati, tenang hidupnya

Sudut mata kanan dalam

Disayang suami atau isteri

Sudut mata kiri dalam

Tidak mudah dilupakan pasangan

Sudut mata kanan luar

Baik budi, ramai yang cinta

Pelipis kiri

Murah rezeki, dapat jadi kaya

Pelipis kanan

Serba berhasil dalam usaha

Kelopak mata kanan atas

Baik hati, ramah, berjaya

Kelopak mata kiri atas

Baik budi, ramai yang suka

Kelopak mata kanan bawah

Agak malas

Kelopak mata kiri bawah

Agak bodoh, kurang bijaksana